Historia Wiki
Advertisement

Cyprian Kreutz (ur. 10 lipca 1777 w Rzeczy, w okolicach Mińska; zm. 13 lipca 1850 w Bukhof na Kurlandii) – rosyjski generał kawalerii. Uczestnik napoleońskiej inwazji na Rosję, IV koalicji antyfrancuskiej i wojny rosyjsko-tureckiej. Jeden z generałów, tłumiących powstanie listopadowe.

Biografia

Cyprian Kreutz urodził się 10 lipca 1777 w okolicach Mińska. Był potomkiem Szwedów mieszkających na Kurlandii. Swoją wojskową karierę rozpoczął w Rzeczpospolitej, na dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego. Podczas służby w Armii Imperium Rosyjskiego brał udział w wojnie napoleońskiej. W 1814 został gubernatorem Księstwa Szlezwiku.

Brał udział w wojnie rosyjsko-tureckiej, prowadząc działania w Mołdawii i Bułgarii. Po zakończeniu wojny zakończył służbę. Do wojska powrócił po rozpoczęciu powstania listopadowego i przystąpił do tłumienia buntu. Początkowo odnosił sukcesy na Lubelszczyźnie, ale poniósł klęskę pod Nową Wsią, gdzie zmierzył się z powstańcami dowodzonymi przez Józefa Dwernickiego i Juliana Sierawskiego. Następnie wycofał się za Wisłę, gdzie odnosił drobne sukcesy. Pod Kazimierzem Dolnym rozbił armię Sierawskiego, niszcząc tym samym opór Polaków na tym odcinku frontu. Brał udział w szturmie Warszawy.

Zmarł 13 lipca 1850 w Bukhof na Kurlandii.

Advertisement