Historia Wiki
Advertisement

Kolumbia – państwo położone w Ameryce Południowej nad Morzem Karaibskim i Oceanem Spokojnym. Kolumbia graniczy z Brazylią, Ekwadorem, Panamą, Peru i Wenezuelą. Stolicą Kolumbii jest Bogota.

Historia

Kiedyś tereny dzisiejszej Kolumbii zamieszkiwało wiele plemion. W 1499 roku Alonso de Hojeda odkrył Kolumbię podczas wyprawy morskiej. 26 lat później Hiszpanie zdecydowali się podbić te tereny. Podbicie zakończyło się powodzeniem. W 1810 roku doszło do buntu. Powstańcy sprzeciwili się władzy kolonialnej. Wice-król Nowej Granady pomógł powstańcom i w 1819 roku udało się obalić rządzących. Dwa lata później wraz z Wenezuelą, Kolumbia utworzyła tzw. federację Wielkiej Kolumbii, w której skład wchodziły dwa państwa – Panama oraz Ekwador. Niestety federacja przetrwała jedynie dziewięć lat. W latach 1931-1840 Kolumbia była w konflikcie z Ekwadorem. W 1858 roku została utworzona konstytucja. W 1885 roku po szeregu reform, państwo to zostało przekształcone w Kolumbię. W latach 1899-1902 trwała tam wojna domowa, wywołana przez liberałów i konserwatystów. Szacuje się, że w trakcie tej wojny zginęło blisko 100 tysięcy ludzi. Po oderwaniu się od Panamy w 1903 roku, Kolumbia wywołała konflikt z USA, który zakończył się w 1914 roku. Prezydentem i premierem Kolumbii jest Juan Manuel Santos. W 1964 roku w Kolumbii wybuchło powstanie FARC, komunistycznej partyzantki, które trwa do dziś.

Ciekawostka

Historyczne nazwy Kolumbii

  • Wicekrólestwo Nowej Granady (1717-1819)
  • Wielka Kolumbia (1819-1831)
  • Republika Nowej Granady (1831-1858)
  • Konfederacja Granady (1858-1863)
  • Stany Zjednoczone Kolumbii (1863-1866)
  • Republika Kolumbii (1866-nadal)

Advertisement